Sokat elmond Rothfuss pozíciójáról és könyveinek színvonaláról, hogy elég volt két regényt írnia, és már szaktekintélyként nyilatkozhat a világépítési stratégiákról. Idén júniusban is így tett: a "tovább" után magyarul olvasható egy rövid kérdezz-felelek a témáról.
Hol érdemes elkezdeni a világépítést?
Nincs olyan, hogy „ezt és ezt kéne” csinálni: mindenkinek más működik. Én másodlagos világ-építésben utazom, mint Tolkien: létrehozok egy új világot, és elmesélek egy benne játszódó történetet. Persze még akkor is saját világot kell teremteni a sztorinknak, ha a mi valóságunkban játszódik.
A folyamatnak két része van: az első maga a világteremtés, a második a világ összekapcsolása a történettel. Nem érdemes a kitalált világunk minden egyes elemét beépíteni a történetbe. Annak, amit az író tud a világáról, szerintem olyan 10%-a szerepeljen a történetben. Nálam ez úgy 4%.
Milyen világépítési stratégiáid vannak?
Kettőről tudok, a két végletről. Az egyik a rögeszmés, túlontúl aprólékos világépítés, a másik a hagyományos „díszletezés”.
Én az előbbi kategóriába tartozom. Ennek az az előnye, hogy az ilyen aprólékosság súlyt ad a könyvnek, míg más regények papírvékonynak tűnnek. A hátránya az, hogy iszonyú sok időt igényel.
Persze nem muszáj 1000 órát eltölteni világépítéssel. A másik véglet az, hogy úgy állunk hozzá, mintha egy filmes díszletet építenénk: összekalapáljuk a deszkákat, rájuk dobunk egy kis festéket, és kész is a város.
Hol kezdesz hozzá a világépítéshez?
Elgondolom, hogy az adott figurának mondjuk el kell töltenie egy kis időt egy nagyvárosban, ami olyan, mint London az ipari forradalom idején.
Hol épülnek nagyvárosok? Kereskedelmi utak metszéspontjában. Amik összefüggésben vannak a folyókkal. Honnan jönnek a folyók? Vannak víztározók és egyebek. Újra és újra fel kell tenni egy újabb kérdést.
Világosan kell látnunk, mik a kulturális különbségek a mi világunk és a teremtett világ között.
Hogyan mutatod be a világot az olvasónak?
Nagy a kísértés, hogy először mutassuk be a világot, tudjuk le, hadd haladjon a sztori. De ez a lehető legrosszabb döntés.
Szerintem tartsuk vissza az információkat az olvasótól. Így tudjuk felcsigázni az érdeklődését.
Hogyan néz ki nálad a világépítés gyakorlati oldala?
Van egy vázlatos térképem, jegyzetelek, és gondolkodom. De a jegyzetelés nálam nem olyan szigorú, nincs egy pipálgatható listám. Eleve nem vagyok összeszedett típus.
Mi a legjobb/legrosszabb módja a teremtett világ bemutatásának?
Ne legyen olyan jelenet, hogy egy szereplőnek eszébe jutnak a sárkányok, mire egy másik felöklendez egy 20000 szavas bekezdést a témáról. A kiselőadás-módszer szörnyű.
Én azt szeretem, ha a karaktereim vitatkoznak valamiről. Párbeszédben kerül bemutatásra a világ, és ez dinamikusabb. Például elindulhat egy beszélgetés két figura között arról, hogy a sárkányok valóban léteznek-e.
Mi a kedvenc, világépítéssel kapcsolatos elemed, amit még nem használtál?
Egy olyan valutarendszer kidolgozása, amely az adott világ kulturális fejlődésében gyökerezik.
Honnan tudod, mit érdemes megtartani, és mit nem?
A történet a király. Ha valami olyasmit teszünk bele a könyvbe, ami nem a sztori haladását szolgálja, hibát követünk el. Szokták mondani, hogy ha romantikus regényeknél meg lehet állapítani, a szerző melyik ponton kezdett magához nyúlni, akkor túl messzire ment.
Ez igaz a világépítésre is. Ha nem a sztori érdekében, hanem a saját szórakoztatásunkra csináljuk, túl messzire mentünk.
(A fordítás az alábbi szöveg rövidített változata.)